Ångerrätt och Garanti villkor

Ångerrätt - enligt distansavtalslagen

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. 

Ångerrätten gäller inte för avtal som ingås utanför affärslokaler om det totala priset är mindre än 400 kronor.

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar.

Som kund betalar du själv returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

  • varor med bruten försegling t.ex kretkort och andra elkomponenter med förseglat emballage.
  • varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller tillverkas på beställning som t.ex spiskåpor
    som levereras direkt från fabrikanten.
  • varor som varit provmonterade eller använda.
  • varor som är defekta eller felaktiga då detta istället är en reklamation.

Läs mer här:  Konsumentverket om ångerrätt

Så returnerar du en vara

Mejla oss på info@flaktbutiken.se eller ring 018 - 12 70 30

Fläktbutiken.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi har ej möjlighet att  lösa ut paket mot postförskott eller hämta upp paketet på utlämningsställe. Tänk på att returnera försändelsen som företagspaket eller ett fraktsätt som gör att paketet kommer till vår  till vår returadress. 

Returadress

Energi & Fastighetsteknik AB
Spikgatan 5
753 23 UPPSALA

 


Garanti och reklamationsrätt - enligt konsumentköplagen

Vi säljer alla produkter med 1 års produktgaranti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Förutom det erbjuder respektive tillverkare egna garantier som kan var längre än 1 år.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Produktgaranti på produkter som ska installeras av en behörig elektriker utgår om inte kvitto, fakturakopia för installationen inte kan visas upp vid anmodan.

Är det fel på en vara du köpt av oss kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här:  Konsumentverket om reklamationer

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.

Så reklamerar du en vara

Om något är felaktigt med din vara vid leverans, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt. En reklamation av varan kan du göra genom att kontakta vår kundtjänst för att få en returfraktsedel från oss.

Telefon: 018 - 12 70 30 eller e-post: info@flaktbutiken.se

Varan ska returneras tillsammans med fakturan eller följesedeln. Tänk på att du som kund, vid retur, ansvarar för att varan inte skadas i transporten tillbaka till oss. Om du har kvar det transportemballage som vi använde för att skicka ut artikeln är det bra att använda detta även för returen. Saknas detta bör du tänka på att artikeln kan utsättas för stötar under transport så ett ytteremballage med stötdämpande material mellan detta och artikelns förpackning är bra att använda. 

Reklamation skickas till följande adress:

Energi & Fastighetsteknik AB
Spikgatan 5
75323 UPPSALA

Kontakta oss gärna för mer information.

 


Tvister och lagval

Vi försöker alltid att lösa tvister på ett ömsesidigt tillfredsställande sätt. Om ingen överenskommelse nås, kommer du att ha möjlighet att föra ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Se Allmänna reklamationsnämndens instruktioner här: http://www.arn.se/  - tillsammans med ditt ärende skall du även lämna vår mailadress: info@flaktbutiken.se

Du kan även använda EU-kommissionens online klagoportal. Detta är särskilt relevant ifall du är boende i ett annat EU-land än Sverige. Ärendet lämnas här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/ - tillsammans med ditt ärende skall du även lämna vår mailadress: info@flaktbutiken.se