•   På nätet sedan 2008
  •   Endast Originaldelar
  •   Snabb leverans (1-3 dagar)
  •   Telefonsupport
0
Handla som /

Allmänna köp- och leveransvillkor
 

Utskriftsvänlig version av dessa villkor hittar du här:
 

1. Allmänt

Dessa köp- och leveransvillkor (”Köpvillkoren”) gäller när du eller det företag som du företräder hädanefter även kallad ("Du" eller "Kunden”) gör en beställning hos oss via www.flaktbutiken.se (”Webbplatsen”) över telefon, mejl eller i våran fysiska butik i Uppsala om inte annat avtalats.

Avtal ingås på svenska mellan Kunden och Energi & Fastighetsteknik AB, org. nr. 556493-3785, Spikgatan 5, 753 23 Uppsala, hädanefter (”Fläktbutiken”, ”vi” eller "oss"). Villkoren gäller för såväl konsumenter som företag. Notera att i vissa delar skiljer sig villkoren åt beroende på om du gör din beställning som konsument eller som representant för ett företag.

Om du vill komma i kontakt med oss gör du det enklast genom att besöka våran butik på Spikgatan 5 Uppsala, kontakta vår kundservice via mejl kundtjanst@flaktbutiken.se eller på telefon 018 - 12 70 30
 


 

2. Avtal och kunduppgifter

Genom att handla hos oss och därmed acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa dem för egen räkning. Om du företräder ett företag accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa och att genomföra köp för företagets räkning.

För att genomföra ett köp som privatperson behöver du vara över 18 år och ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag, t.ex. inte stå under förmyndarskap.
 


 

3. Order- och leveransbekräftelse

När du har slutfört ditt köp på Webbplatsen får du en automatisk bekräftelse som bekräftar att vi har tagit emot din beställning till din angivna e-post. Orderbekräftelsen är inte en bindande orderbekräftelse och innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när leveransbekräftelse skickas.

Innan den slutliga leveransbekräftelsen har skickats kan vi neka din beställning helt eller delvis, till exempel om du har lämnat felaktig information till oss i kassan, om vi misstänker försök till bedrägeri eller på grund av eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation och texter etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vi kommer i sådana fall att meddela dig så snart vi kan, om du inte är nöjd med vår korrigering har du självklart din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.


3.1 Ändring och avbokning av beställning

När du fått din orderbekräftelse är det viktigt att du kontrollerar att dina uppgifter som namn, adress, mobilnummer och mejladress och beställda varor stämmer. Är det någonting du vill ändra kontakta vår kundservice https://flaktbutiken.se/contact/ så fort som möjligt, vi kan göra ändringar fram tills att vi skickat ut ditt paket från vårt lager. En redan utskickad order kan vi ej göra några förändringar på. Notera att om du ändrar eller avbeställer din order för sent kan det medföra extra kostnader i enlighet med vår rätt som säljare enligt gällande konsumentköplag. 
 


 

4. Priser och information

Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen. Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive moms om du inte själv väljer att visa priserna exklusive moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader ihop på våran kassasida där du slutligen bekräftar din beställning.

Om pris eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta, har vi rätt att ändra eller avboka din order. Pris och information om en produkt lämnas med reservation för tryck- och skrivfel samt felaktigheter i angivna tekniska specifikationer. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.

Ordinarie pris, det vill säga ett svart eller ett överstruket pris, avser det lägsta priset hos Fläktbutiken.se på respektive produkt under de senaste 30 dagarna.

 

4.1 Minimiorder

Minimiorder är 135 kronor exklusive frakt.

 


 

5. Betalning

I samarbete med vår betaltjänstleverantör Svea Bank AB (Publ) erbjuder vi flera olika betalningsalternativ. Beroende på om du handlar i egenskap av privatperson, enskild näringsidkare eller företag och beroende på om du väljer att ange personnummer eller organisationsnummer erbjuder vi olika betalningsalternativ såsom kortbetalning, Swish, fakturabetalning, delbetalning, kontobetalning samt direktbetalning via internetbank. Läs mer på: https://flaktbutiken.se/info/betalning/ Eventuella begränsningar i betalningsalternativen kan förekomma.

I samband med betalningen ingås ett separat avtal med Svea Bank AB (Publ) med separata villkor som framgår i kassan. Du kan läsa om betalningsvillkoren för Svea Checkout här: https://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_villkor.pdf

Om du har genomfört ditt köp på Webbplatsen kan du via mina sidor på www.svea.com snabbt och enkelt få en överblick över dina aktuella eventuella fakturor.

För vissa juridiska personer erbjuder vi faktura efter genomförd kreditupplysning. Betalningstiden för en faktura varierar beroende på överenskommelse. Vid betalningspåminnelse tillkommer lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt gällande räntelagstiftning. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter enligt gällande lag.
 


 

6. Frakt och leverans

Vi levererar till dig med det leveransalternativ som du väljer i kassan. Vilka leveransalternativ som erbjuds beror på vilken typ av produkt du har köpt och vart den ska levereras. Vi levererar endast inom Sverige. Vi erbjuder även möjlighet till avhämtning av dina beställda produkter i våran butik i Uppsala. Om paketet överstiger måtten som är angivet för leveransalternativet kommer det levereras till närmsta postterminal.

Beroende på vilket fraktalternativ som du väljer tillkommer fraktavgifter. Fraktavgiftens storlek framgår på Webbplatsen och i kassan.

Du hittar information om dina aktuella fraktalternativ på Webbplatsen och i kassan. Tänk på att alla leveransalternativ kräver identifiering eller signering när du tar emot paketet. Läs mer om våra frakter här: https://flaktbutiken.se/info/frakt-leverans/

Fläktbutiken rekommenderar kunden att inte boka hantverkare/reparatör innan produkten mottagits och kontrollerats.
 

6.1 Leveranstid

Den förväntade leveranstiden är beroende av vilket leveransalternativ som du väljer och om produkten finns i lager. Den förväntade leveranstiden anges på Webbplatsen och i kassan. Den förväntade leveranstiden beräknas från dagen efter att du gjort din beställning. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt. Fläktbutiken.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.

Om din beställning innehåller flera produkter varav en del inte finns i lager hos oss kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig. Delleverans sker i sådant fall utan någon extra kostnad. 

 

6.2 Försening av leverans

Kunden har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp.

 

6.3 Felleverans

Om du mot all förmodan skulle få en produkt som du inte har beställt kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att returnera varan.

 

6.4 Transportskada

Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, rekommenderar vi att du omgående anmäler detta till ombud/utlämningställe, Du bör inte lösa ut ett paket som du ser är skadat. Vid synlig skada på paket vid ett överlämnande från fraktbolag vid t.ex en hemleverans så bör du be chauffören att notera fraktskadan på fraktsedeln innan du tar emot försändelsen. Kontakta sedan vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
 


 

7. Ej uthämtade paket / mottagna paket

Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Paket hos postombud eller våran butik som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ avgift på 300 kronor. Avgiften motsvarar våra uppkomna kostnader för returfrakt, hantering och administration för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut paketet hos postombudet, våran butik eller tagit emot ditt paket vid bud eller hemleverans.

Hos ombud måste paket hämtas ut inom 14 dagar från det att du fått avisering om uthämtning om du valt leverans till DHL Servicepoint, 7 dagar om du valt PostNord ombud. Du säkerställer att mejladress och telefonnummer för avisering är korrekt vid beställning av din order.

Observera därför att om du ångrar ett köp hos oss och vill returnera varan, behöver du först hämta ut/ta emot paketet och därefter returnera det till oss.
 



8. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor

 

Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges på Webbplatsen.

Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de specifika villkoren som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du i sådana fall behöver returnera eventuell gåva eller inte längre kan få en viss rabatt. I övrigt gäller dessa Köpvillkor också för Erbjudanden
 


 

9. Ångerrätt konsument - enligt distansavtalslagen

Vid beställning på telefon eller via internet har du som kund (konsument) rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen (2005:59). Ångerfristen börjar gälla från dagen du mottagit produkten. Produkten behöver returneras i oförändrat skick för att du ska få en fullständig kreditering eller återbetalning. Återbetalningen kommer ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrar köpet.

Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis om att du återsänt varan, beroende på vilket som sker först. Återbetalningen sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen, om vi inte kommer överens om något annat. Du som kund är ansvarig för den värdeminskning som uppstår om du hanterar varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Värdeminskning kan ske med upp till 100% av varans värde. Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp.
 

För mer information se www.konsumentverket.se.


9.1 Hur du ångrar ditt köp

Om du vill ångra ditt köp ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till vår kundtjänst via mejl eller brev om detta innan ångerfristen har löpt ut. Du ska i ett sådant meddelande ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Du kan också välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, se här 

(https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett)

Returnera sedan produkten till vår returadress senast inom 14 dagar, Returen ska skickas direkt till denna adress och inte via ombud/terminaler, returer skickade till ombud/terminal kommer inte hämtas ut och går i retur till avsändare.

Tänk på! Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp till oss.

Tips! Skicka även paketet spårningsbart (så du får ett bevis på att du skickat in returen) och som företagspaket eller ett likvärdigt fraktsätt. Spara alltid ditt inlämningskvitto vid retur via ombud.

Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som orsakats av att du varit vårdslös, till exempel vid paketering av produkten. Ta gärna en bild på paketet innan du lämnar ifrån dig det till transportören.


Vill du inte använda ett eget fraktsätt så kan du beställa en returfraktsedel från oss här


Vår Returadress 

Energi & Fastighetsteknik AB
Spikgatan 5
753 23 Uppsala

OBS! Du kan även lämna tillbaka produkten i våran butik på Spikgatan 5, Uppsala

 

9.2 Undantag för vissa produkter

Vissa produkter är undantagna från ångerrätt se nedan för exempel. På webbplatsen står det under produktinformationen om produkten omfattas av detta undantag.

  • En specialtillverkad vara som har tillverkats utifrån din beskrivning:
    t.ex spiskåpa beställd efter dina anvisningar, kretskort eller andra reservdelar som man beställt efter vissa specifikation eller mjukvara. Måttbeställda ventilationsfilter etc
     
  • Varor som med bruten försegling inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl,
    t.ex ventilationsfilter med plomberad förpackning.

 

9.3 Värdeminskning och använda produkter

Om du som konsument utövar din ångerrätt inom 14 dagar har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag innan vi gör din återbetalning om du använder produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion. Avdragets storlek fastställs genom att vi jämför produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. Värdeminskningen bedöms från fall till fall, värdeminskning kan ske med upp till 100% av varans värde. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i ursprungligt skick, i originalförpackning och med samtliga delar och tillbehör.

 

9.4 Återbetalning

När du har returnerat ditt köp kommer vi genom vår betaltjänstleverantör betaltjänstleverantör Svea Bank AB (Publ) att göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag som du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Observera dock att fraktavgiften för vår leverans till dig inte återbetalas ifall du ångrar delar av din order, Om du vid köpet valde ett dyrare leveransalternativ har du endast rätt att få tillbaka skillnaden mellan kostnaden för det dyrare och vårt standardleveransalternativ. Vi kommer inte heller att utföra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss. Spara alltid ditt inlämningskvitto vid retur via ombud.

Återbetalning minus eventuell värdeminskningsavdrag kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat. Om du har har valt att handla mot faktura ber vi dig som kund att betala denna och invänta er återbetalning. Alternativet är att kontakta Svea Bank AB på telefonnummer 08 - 514 931 13 och be dem att förlänga förfallodatum på er faktura. Det är du som kund som ansvarar för att förfallodatumet inte går ut på fakturan. 
 


 

10. Ångerrätt företag

För näringsidkare eller andra juridisk personer (ej privatperson) som handlar hos Fläktbutiken.se så tillämpas köplagen. (1990:931) Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 20% av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.
 


 

11. Garanti

Genom våra tillverkare lämnas garanti på vissa av våra produkter. Vi lämnar i vissa fall också garanti på begagnade produkter. Fläktbutiken ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. Information om vilka produkter som omfattas av garantin framgår på Webbplatsen samt av respektive produktbeskrivning på Webbplatsen.

Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag.

I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:

  • En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
  • Vanvård
  • Onormal användning
  • Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
  • Det som anses vara förslitningsdelar t.ex. förbrukningsartiklar såsom filter, drivrem etc. innefattas inte av garanti

Om en skada uppstår, kontakta oss via kundtjänst så hjälper vi er med att skapa upp ett serviceärende. Uppge ditt ordernummer och en bild på serienumret (om det finns på produkten) samt en felbeskrivning för snabbare hantering.
 


 

12. Reklamation

Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med tvingande konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. I Sverige har du som konsument tre års reklamationsrätt och du som handlar i egenskap av företag har två års reklamationsrätt enligt köplagen. Om du vill reklamera en produkt ska du kontakta oss inom skälig tid efter att du har upptäckt felet. Vad som anses vara inom skälig tid bedöms från fall till fall och avgörs med hänsyn till varans beskaffenhet men reklamation som görs inom två (2) månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara inom skälig tid.

Du kan göra din reklamation genom att kontakta vår kundservice via mejl kundtjanst@flaktbutiken.se eller på telefon 018 - 12 70 30. Vi kommer då att hjälpa dig vidare med din reklamation. 

När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att avhjälpa felet och ersätta dig enligt gällande lag. Vi har dock rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt vad som gäller enligt lag. Om reklamationen inte är giltig har vi rätt att ta ut en administrativ avgift från 795 kronor, vilket motsvarar våra kostnader för undersökning av produkten och fraktkostnader. För att undvika en sådan kostnad rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice och beskriver felet innan du returnerar produkten till oss.

 

För mer information se www.konsumentverket.se.

 

Vår returadress för en reklamationer

Energi & Fastighetsteknik AB
Spikgatan 5
753 23 Uppsala

OBS! Du kan även lämna tillbaka produkten i våran butik på Spikgatan 5, Uppsala

Om vi önskar få in reklamationen (produkten) till oss så rekommenderar vi att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som orsakats av att du varit vårdslös, till exempel vid paketering av produkten. Ta gärna en bild på paketet innan du lämnar ifrån dig det till transportören.
 


 

13. Våra skyldigheter

Om du har handlat i egenskap av privatperson och det är något fel på din produkt eller om leveransen på väg till dig är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av i anledning av felet eller förseningen, enligt tillämplig tvingande konsumentskyddslagstiftning. Vi ansvarar dock bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.

Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om part på grund av Force Majeure är förhindrar att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet eller dessa Köpvillkor, har vardera part rätt att frånträda avtalet utan skyldighet att ersätta den andra parten för eventuell skada eller förlust.
 


 

14. Om dessa Köpvillkor

Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.

Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativ tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo i enlighet med tillämplig lag. Du har alltid rätt till de tvingande konsumenträttigheter som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. Ingenting i dessa Köpvillkor ska tolkas som en begräsning av sådana rättigheter.
 


 

15. Ansvarsbegränsning för företag

För kunder som handlar i egenskap av företag ansvarar vi inte för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor för varje förlust eller skada begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kunden betalat till Fläktbutiken för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad eller härrör från.
 



16. Behandling av personuppgifter

Fläktbutiken behandlar dina personuppgifter, såsom dina kontaktuppgifter, betal- och orderin-formation bl.a. för att vi ska kunna uppfylla vårt avtal med dig och kunna hantera din beställning. 

Läs mer om vår behandling av dina personuppgifter i vår integritetspolicy på https://flaktbutiken.se/info/integritetspolicy/. Dessutom, för att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt-, konto- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag, SVEA: https://www.svea.com/se/sv/om-oss/personuppgiftsbehandling/
 



17. Immateriella rättigheter 

Samtliga immateriella rättigheter, inkluderat men inte begränsat till varumärken och upphovsrätt, på Webbplatsen tillhör Fläktbutiken.se eller licensgivare. All användning av Fläktbutiken.se och dess innehåll är endast tillåtet för ditt personliga bruk. Annat användande, såväl för kommersiella som för privata syften, är inte tillåtet utan tillåtelse från oss.

 



18. Frågor, klagomål eller tvist

Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.

Vid eventuell tvist med privatpersoner följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. För att få tillgång till det alternativa tvistlösningsorganet i ditt land, klicka här. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN genom deras hemsida: https://www.arn.se/ eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.

Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når här: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i landet där kunden har sin hemvist. För företagsköp ska tvist avgöras av allmän domstol med Uppsala tingsrätt som första instans.
 


Köpvillkoren fastställdes av Energi & Fastighetsteknik AB den 2022-06-17

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen