•   På nätet sedan 2008
  •   Endast Originaldelar
  •   Snabb leverans (1-3 dagar)
  •   Telefonsupport
0
Handla som /

Betalningsalternativ på vår webbutik


När du handlar på vår webbutik eller fysiska butik i Uppsala har du möjlighet till en mängd olika betalningsalternativ, vi har samlat alla här.
 



Webbutik

I samarbete med Svea Bank AB (publ) erbjuder vi Swish, fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning via bank. Våra fakturor skickas ut via mejl i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag.

Betalningsalternativen som visas i kassan beror på vilka uppgifter du skriver in – exempelvis kan alternativen skilja sig beroende på om du anger personnummer eller organisationsnummer.

 

Svea Bank AB logo

 

Betalning och Svea Checkout

Med Svea Checkout väljer du själv när och hur du vill betala. Efter ett köp via Svea Checkout kan du enkelt själv logga in på Mina Sidor för att se dina aktuella fakturor, flytta förfallodatum, ändra betalsätt, se historik, kommunicera med Svea etc. 

Du kan läsa mer om Svea Bank AB (publ) på deras hemsida här

Behöver du komma i kontakt med Svea Bank AB (publ) så når du dom direkt på 08 - 51 49 31 13 eller mejla dom på swp@svea.com

Fullständiga villkor om Svea Checkout och deras betalsätt hittar ni här

Vanliga frågor för Svea Checkout hittar du här: https://www.svea.com/se/sv/foretag/betallosningar/for-dig-som-handlat/faq/
 



Kvitto på mejlen

När du handlar hos oss får du efter ditt köp en orderbekräftelse direkt till din mejl. Denna orderbekräftelse fungerar även som kvitto för alla typer av garanti eller reklamationsärenden, samt som underlag till din bokföring om du är företagare. 

 



Swish, Faktura, Delbetala, Konto, Direktbank och Kort

Vi erbjuder kostnadsfritt följande betalningssätt:
 

Swish

Fläktbutiken erbjuder swish betalning

Fläktbutiken erbjuder betalning via Swish. Såhär genomför du ditt köp med Swish: I kassan får du möjlighet att välja betalsättet Swish. Vid val av betalsätt Swish öppnar du Swish-appen i din telefon. Följ därefter instruktionerna i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.

Vanliga frågor för Swish hittar du här: https://www.swish.nu/faq/private?category=frequently-asked-questions

 

Faktura via Svea

Olika faktura och leveransadresser verifieras med Mobilt BankID.

Privatperson: betalningsvillkor är 14 dagar.

Företag: betalningsvillkor är 30 dagar.

Vi erbjuder både privatpersoner och företag att handla mot faktura i samarbete med Svea Bank AB (publ). För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller ditt organisationsnummer och förutsättningen är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige samt är över 18 år, eller att du som företagare är registrerad hos Bolagsverket.

I samband med att du ansöker om att bli fakturakund så sker en kreditupplysning och en identitetskontroll. Informationen om denna upplysning kommer att aviseras till dig via post eller via SMS. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatperson och 30 dagar för företag. Vid försening av betalning tillkommer en påminnelseavgift enligt lag på 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Samtliga fakturor är överlåtna av Fläktbutiken till Svea.

Om du inte får upp faktura som ett valalternativ i kassan kan det bero på exempelvis din kreditvärdighet eller att du har skrivit in felaktiga uppgifter. När du väljer faktura kan du av säkerhetsskäl behöva identifiera dig med Mobilt BankID. Du får din faktura via mejl från Svea när vi har skickat din beställning. Om du har frågor kring kreditvärderingen eller saknar din faktura kan du kontakta Svea här.


Kortbetalning

Fläktbutiken.se erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB (publ). Svea Checkout är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Fläktbutiken.se accepterar Visa, MasterCard och American Express.

Kortköpen sker direkt hos Svea Checkout och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Fläktbutiken.se. Själva dragningen av pengar sker direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen och slutför din beställning.
 

Direkt Bank

Direktbetalning via din internetbank.
Vi stödjer alla stora banker om du vill betala direkt med din bank. Du loggar in med Mobilt BankID och slutför transaktionen direkt i kassan. Transaktionen hanteras av Svea Ekonomi i samarbete med Trustly. Själva dragningen av pengar sker direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen och slutför din beställning.

Läs mer om Trustly här:
 

Kontobetalning

Avgift: från 29 kronor

Du kan välja att betala med konto hos Svea. Då får du en avi varje månad till dess att hela beloppet är betalt. På avin kan du se det lägsta beloppet som du behöver betala, men du kan alltid välja att betala ett högre belopp för att bli klar med din betalning snabbare. För att få betala med konto hos Svea måste du ange personnummer eller organisationsnummer. Det krävs även att du är över 18 år och folkbokförd i Sverige. Sedvanlig kreditprövning sker efter att du har lämnat dina personuppgifter i kassan. Om en kreditupplysning tas kommer en kopia att skickas till dig.

Extra avgifter kan tillkomma. Om du har frågor kring kontobetalning kan du kontakta Svea här.

 

Delbetala

Avgift: från 95 kronor

Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med Svea Bank AB (publ). Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning.

Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig via post eller via sms. Skulle ansökan inte godkännas kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.

Mer information om aktuella Svea-kampanjer hittar du i kassan.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 295 kr, aviavgift 29 kr: 12,80 %.

Delbetalning 

Ränta  

Uppläggningsavgift  

Aviseringsavgift  

3 månader

0%

95 kr

29 kr

6 månader

0%

195 kr

29 kr

12 månader

0%

295 kr

29 kr

 

Om du har frågor kring delbetalning kan du kontakta Svea här.

 


 

Fysisk butik i Uppsala

Vår fysiska butik i Uppsala är kontantfri, för ökad säkerhet. I butiken kan privatpersoner betala med ett flertal kortutfärdare. 

Kortbetalningar i våra butiker hanteras av Zettle.

Kortutfärdare

  • Visa
  • Mastercard
  • American Express
  • JCB
  • UnionPay
  • Diners Club
  • Discover
  • Maestro
  • Visa Electron
  • VPay

Mobila plånböcker

  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Samsung Pay

Önskar man fler betalningsalternativ än vad Zettle erbjuder så kan man lägga sin beställning i webbutiken och välja leveransalternativet "hämta i butik"
 

Företag

Som företagskund kan man handla mot faktura 30 dagar netto, faktura i Peppol-format, kortbetalning i vår fysiska butik.

 


 

Återbetalningar

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura

När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är slutförd hos oss meddelar vi Svea Bank AB (publ). På kreditfakturan syns de artiklar som vi har krediterat dig. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in den kvarvarande summna. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Svea Bank AB (publ). Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.


Om du har betalat fakturan

Svea Bank AB (publ) sköter återbetalningen av kreditfakturor. Svea kommer att kontakta dig på e-post och be dig att inkomma med bankuppgifter för att kunna genomföra återbetalning. Utbetalning tar sedan ca 5 bankdagar. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider.


Swish, kortbetalning eller direktbetalning

Vid köp med Swish, kort, kreditkort eller direktbetalning återförs pengarna till samma kort eller konto som användes vid beställningen.


Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning

När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1-3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.


Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot delbetalning

När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Efter att krediteringen är slutförd hos oss meddelar vi detta till Svea Bank AB (publ).

 

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen